Schoolgids – 2. Het onderwijs
oktober 9, 2024 2024-11-04 12:26Schoolgids – 2. Het onderwijs
Het onderwijs
Het Onderwijs
2.1 Waar de school voor staat
Wij bieden onze leerlingen een oefenplaats, een mini-maatschappij, waar leerlingen begeleiding krijgen bij hun ontwikkeling als burger van deze maatschappij. We doen dat vanuit de acht basiswaarden die van belang zijn in de democratische, pluriforme samenleving: vrijheid van meningsuiting, gelijkwaardigheid, begrip voor anderen, verdraagzaamheid, autonomie, afwijzen van onverdraagzaamheid, afwijzen van discriminatie en het tonen van verantwoordelijkheidsbesef. Zo bereiden wij onze leerlingen voor op hun toekomst in de maatschappij.
Op het Al Amana College besteden wij dagelijks aandacht aan de ontwikkeling van sociale
competenties, studievaardigheden en digitale vaardigheden, keuzewerktijd, burgerschap en loopbaanoriëntatie en begeleiding (LOB). Wij leggen nadruk op taal, rekenen-wiskunde, digitale
geletterdheid en burgerschap (basisvaardigheden) door hieraan in de reguliere lessen en in de keuzewerktijd extra aandacht te besteden.
Wij vinden het belangrijk dat de islamitische identiteit van het Al Amana College op verschillende manieren in het onderwijs terugkomt. Zo begint elke les met een religieus moment. Ook leggen docenten zo mogelijk de relatie tussen de vakinhoud en de identiteit. Bij het vak Levensbeschouwing wordt uitdrukkelijk aandacht besteed aan islamitische kennis en het ontwikkelen van normen en waarden. Er is bij dit vak ook aandacht voor andere geloofsovertuigingen.
Leerlingen die niet-moslim zijn, krijgen de ruimte om een eigen keuze te maken of zij deelnemen aan de islamitische rituelen.
2.2 Het onderwijsaanbod
Het Al Amana College biedt mavo (vmbo theoretische leerweg), havo en vwo. Onze lesprogramma’s voldoen aan de kerndoelen van de Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO) en er is voor elk vak een programma van toetsing onderbouw (PTO).
Heterogene groepen
In de onderbouw werken wij met heterogene groepen. Dat wil zeggen dat leerlingen met een mavo-, havo- en vwo-advies bij elkaar in de klas zitten. Zo willen wij leerlingen stimuleren en de tijd geven om hun talenten te ontdekken en gelegenheid geven om samen te onderzoeken welk niveau het beste bij hen past.
Continurooster
Het Al Amana College werkt met een continurooster. Structuur, regelmaat en contact zijn in onze school belangrijk. Zo begint elke dag met een ‘mentor-lesuur’, waar de leerlingen en de mentor elkaar ontmoeten. Omdat wij streven naar schooldagen zonder lesuitval, nemen wij vaste invallers op in het lesrooster en worden de leerpleinen ieder lesuur bemenst. Zo kunnen de leerlingen, als er een docent uitvalt, zelfstandig werken aan de hand van de studiewijzers die zijn opgenomen in Somtoday.
Keuzewerktijd
Het lesuur ‘keuzewerktijd’ staat op het rooster. Deze lesuren zijn bedoeld voor ondersteuning, verdieping en/of verbreding in vakken waar leerlingen zelf voor kiezen, soms met behulp van de mentor en ouder(s). De leraren benutten deze onderwijstijd effectief door adequaat didactisch handelen. Hiervoor hebben zij verschillende middelen tot hun beschikking, zoals het directe instructiemodel, de elektronische leeromgeving en differentiatie op basis van de instructiebehoefte van de leerling.
Doorgaande ontwikkeling
Wij bieden onderwijs aan volgens een doorgaande ontwikkelingslijn, waarbij het aanbod en de aanpak zijn afgestemd op de onderwijsbehoeften van de leerlingen. De voortgang van de leerlingen volgen we via het leerlingvolgsysteem Somtoday. Zo waarborgen we een ononderbroken ontwikkeling van de leerling en sluit het onderwijs naadloos aan bij hun onderwijs- en ondersteuningsbehoefte.
Elke periode sluiten we af met een toetsweek en een projectweek. Wij monitoren de resultaten en het welbevinden van onze leerlingen met behulp van het leerlingvolgsysteem Somtoday. Zo houden wij zicht op de ontwikkeling en de begeleiding van onze leerlingen. Dit doet in eerste instantie de mentor en aansluitend de teamleider en de ondersteuningscoördinator. De leerling en zijn ouder(s) worden drie keer per jaar door de mentor uitgenodigd voor een gesprek over de voortgang van de leerling.
2.3 Overgang
Voor de overgang van leerlingen van het ene naar het volgende leerjaar hebben wij een overgangsregeling. Deze staat op de website van onze school. Wij zijn een startende school en zullen vanaf schooljaar 2025-2026 ook bovenbouwleerlingen bedienen. Vanaf dat schooljaar zijn het examenreglement en het Programma van toetsing en afsluiting (PTA) op onze website te vinden. (www.alamanacollege.nl/protocollen).
2.4 Voortgangsgesprek
Aan het begin van het schooljaar nodigt de mentor elke leerling en zijn ouders uit voor een zogeheten ‘startgesprek’. In dit gesprek maken de mentor, de leerling en de ouder(s) kennis met elkaar en maken ze afspraken over de samenwerking en de communicatie.
Gedurende het schooljaar zijn er minimaal drie voortgangsgesprekken, waarin de cijfers,
de ontwikkeling, de vaardigheden en het gedrag van de leerling worden besproken. In deze gesprekken presenteert de leerling zijn voortgang, successen en ontwikkeling aan de mentor en zijn ouder(s). Dit wordt met de leerling voorbereid.
Het is belangrijk dat ouder(s) altijd naar dit gesprek komen.