Schoolgids – 8. Kwaliteit

Kwaliteit

8. Kwaliteit

8.1 Kwaliteitsbeleid

De Stichting Al Amana is eindverantwoordelijk voor de kwaliteit van het onderwijs en ondersteunt scholen waar nodig bij het behalen van goede resultaten. De schoolleiding en het schoolbestuur monitoren continu de kwaliteit. Speerpunten in de kwaliteitszorg zijn: de onderwijsresultaten, het lesgeven (de onderwijsleerprocessen), de zorg en begeleiding van leerlingen en het schoolklimaat (m.n. veiligheid).

Het College van Bestuur vraagt van alle Al Amana scholen om te werken met een kwaliteitscyclus. Daarvoor maken het College van Bestuur en de scholen elk jaar een concreet ambitieplan. De schoolleiding legt aan de hand van de ambities en speerpunten verantwoording af voor de aanpak en de resultaten van de school. Als de opbrengsten niet overeenkomen met de doelstellingen, stuurt het College van Bestuur bij en wordt in overleg met de schoolleider verandering ingezet.

 

8.2 Kwaliteitszorg

Onze kwaliteitszorg houdt in dat we systematisch activiteiten uitvoeren om de kwaliteit van het onderwijs te onderzoeken, te waarborgen, te verbeteren en te verantwoorden. Zo werken wij gericht aan de verbetering van de onderwijskwaliteit.

Deze vier vragen vormen de kern van onze kwaliteitszorg:

  •  Op welke wijze realiseert het Al Amana College haar doelstellingen?
    (Wat zijn de succesindicatoren? / Hoe excelleert Al Amana?)
  • Welke methoden gebruikt het Al Amana College om haar succes te meten en te beoordelen? (Welke instrumenten geven voldoende inzicht?)
  • Hoe wordt de aanpak van het Al Amana College gewaardeerd door externe partijen?
    (Hoe zien anderen onze prestaties?)
  • Hoe benut het Al Amana College de verkregen inzichten voor verdere ontwikkeling en verbetering?
    (Hoe gebruikt Al Amana deze feedback?)

Het Al Amana College streeft naar een cultuur waarin voortdurend wordt gewerkt aan kwaliteitsverbetering. We doen dat volgens een vaste cyclus (het zogenoemde ‘INK model’). Alle medewerkers werken vanuit de eigen deskundigheid en verantwoordelijkheid aan verbetering en vernieuwing en leggen hierover verantwoording af, ook aan belanghebbenden.

Onderzoek
Elk jaar vragen wij onze leerlingen om een vragenlijst in te vullen over de veiligheid op school Daarnaast voeren wij elke twee jaar een tevredenheidsonderzoek uit bij leerlingen, ouders en medewerkers.

Ook organiseren we minimaal een keer per jaar interne en externe dialoogsessies met onder meer de vaksecties, ouders, leerlingen (intern) en met kernpartners (extern). In deze sessies bespreken we de ontwikkelingen in het onderwijs en de behoeften van onze leerlingen. Zo zorgen we ervoor dat ons onderwijsaanbod blijft aansluiten bij de veranderende wereld en bij de behoeften van de leerlingen. We bespreken nieuwe ideeën, evalueren bestaande activiteiten/doelen en zoeken naar manieren om het onderwijs te verbeteren en te vernieuwen. Door deze inclusieve benadering versterken we de band tussen de school en haar gemeenschap en zorgen we voor een breed gedragen visie op leren.

8.3 Onderwijsinspectie

De onderwijsinspectie houdt toezicht op de kwaliteit van het onderwijs. Er verschijnen regelmatig rapporten over onze school die u kunt inzien op de website van de onderwijsinspectie: www.onderwijsinspectie.nl. Vul daar de naam in van de school (Al Amana College) en de plaatsnaam (Utrecht). De schoolinspecteur voor onze school is de heer G. Eising.

Het adres van de onderwijsinspectie is
Postbus 2730, 3500 GS Utrecht.