Schoolgids – 4. Verwachtingen en afspraken

Verwachtingen en afspraken

4. Verwachtingen en afspraken

Het Al Amana College biedt excellent, ambitieus, islamitisch voortgezet onderwijs waar kinderen hun geloof kunnen beleven en worden voorbereid op succesvolle deelname aan de Nederlandse samenleving. Wij streven ernaar om een veilige en inclusieve leeromgeving te creëren waar iedere leerling zich welkom en gerespecteerd voelt.

4.1 Pedagogisch klimaat

Onze school maakt gebruik van School Wide Positive Behaviour Support (PBS) en Handelingsgericht werken om onze onderwijsaanpak te verrijken. PBS is een schoolbrede aanpak om een veilig en positief schoolklimaat te creëren waarin elke leerling goed kan leren. PBS bevordert een positieve schoolcultuur en verbetert het welzijn van onze leerlingen. De nadruk ligt op het gericht aanleren en stimuleren van gewenst gedrag. Door positieve verwachtingen te communiceren en te vieren, creëren we een omgeving waarin respect, verantwoordelijkheid en zorg voor elkaar voorop staan.
Wij zetten Handelingsgericht werken in om het onderwijs en de ondersteuning goed af te stemmen op de individuele behoeften van elke leerling. Het gaat om zorgvuldig observeren, begrijpen en inspelen op de verschillende manieren waarop leerlingen leren en zich ontwikkelen.

4.2 Verwachtingen, afspraken en regels

Het Al Amana College streeft naar een veilige, respectvolle en inclusieve leeromgeving waarin elke leerling zich kan ontwikkelen. Door middel van het sociale veiligheidsplan met duidelijke gedragsregels, betrokkenheid van de hele schoolgemeenschap, en continue evaluatie en verbetering van onze maatregelen, werken wij aan een veilige school voor iedereen. Het managementteam (en zo nodig ook het bestuur) stelt dit plan vast. Het beleid wordt tenminste één keer per jaar geëvalueerd en (als nodig) bijgesteld.
De gedragscodes die wij hanteren zijn gebaseerd op respect, saamhorigheid, ihsān (excelleren) en moed. Deze waarden vormen de basis van ons dagelijks handelen en zijn geïntegreerd in onze schoolregels en protocollen. Onze schoolregels bevorderen een veilige en respectvolle leeromgeving. We communiceren deze regels duidelijk aan leerlingen en ouders en zorgen voor consistente handhaving.
Aanvullend op de schoolregels worden er in elke klas in overleg met de leerlingen specifieke regels opgesteld. Zo voelen zij zich mede-eigenaar van de gedragsverwachtingen en dragen zij actief bij aan een positief klimaat. De integratie van de positieve benadering van School Wide Positive Behaviour Support versterkt deze aanpak.

4.3 Normen en waarden van onze school

Waar staan we voor op het Al Amana College?

  • We leven en leren vanuit Godsbewustzijn.
  • Ieder schepsel is waardevol.
  • Een optimale ontwikkeling van leerlingen, die leidt tot een passende plek in de maatschappij.
  • Intensieve samenwerking met leerlingen, ouders en andere betrokkenen.

Dagelijks dragen wij onze kernwaarden respect, saamhorigheid, moed en ihsān (Excelleren) uit en leren wij onze leerlingen onze waarden en normen. Wij creëren een speelveld waar leerlingen op onderzoek uit kunnen gaan naar een betere versie van zichzelf. De gezamenlijke normen, waarden en regels zorgen ervoor dat iedereen in de school die ruimte krijgt. We stimuleren onze leerlingen om interesse te tonen in de ander en zijn achtergrond. Zo bouwen we aan een schoolgemeenschap waarin iedereen mee kan doen. Vanuit onze kernwaarden en door burgerschapsvorming bereiden we onze leerlingen voor op een toekomst in de Nederlandse samenleving.

4.4 Kleding

Op het Al Amana College gelden kledingvoorschriften in overeenstemming met de islamitische identiteit. Binnen onze school hechten wij waarde aan fatsoen, netheid en verzorging. Daarom gelden de volgende kledingvoorschriften voor leerlingen.

Algemeen fatsoen en verzorging:

  • De leerling komt fatsoenlijk gekleed, schoon en verzorgd naar school.
  • De kleding is niet kort, strak of doorzichtig, zodat lichaamsvormen en -contouren niet duidelijk zichtbaar zijn.
  • Nagels zijn verzorgd en kortgeknipt.

Jongens:

  • Jongens dragen kleding die het bovenlichaam fatsoenlijk bedekt;
  • Het onderlichaam is bedekt van de middel tot ruim over de knieën;
  • Jongens dragen geen zichtbare kettingen, oorbellen en ringen;
  • Jongens dragen een bescheiden en fatsoenlijke haardracht.

Meisjes:

  • Meisjes dragen kleding die het lichaam fatsoenlijk bedekt (waaronder de armen tot aan de polsen) en het onderlichaam tot ruim over de enkels bedekt. Ook dragen zij sokken;
  • Meisjes dragen een hijab.

Afbeeldingen en symbolen:

  • De kleding is vrij van afbeeldingen die seksueel of kwetsend van aard zijn, evenals van symbolen die onduidelijk of (onbedoeld) discriminerend zijn.

4.5 Telefoongebruik

Het Al Amana College is een telefoonvrije school. Vanaf 1 januari 2024 geldt er een wettelijk telefoonverbod in de klaslokalen. Telefoons zijn niet toegestaan en moeten in de kluis worden opgeborgen. Een uitzondering kan worden gemaakt als de telefoon noodzakelijk is voor een bepaalde (vak)les.

Hoewel we begrijpen dat mobiele telefoons belangrijk zijn voor leerlingen, vinden wij dat de mogelijke nadelen van misbruik zwaarder wegen dan de voordelen. Daarnaast hechten we er waarde aan om in geval van calamiteiten thuis of buiten de school te overleggen met ouder(s) vóórdat leerlingen hiermee via hun mobiele telefoon worden geconfronteerd.

Wij verwachten vanzelfsprekend medewerking van zowel leerlingen als ouder(s) om de school telefoonvrij te houden. In dringende gevallen kunnen leerlingen altijd via de mentor gebruikmaken van de schooltelefoon. Mocht een leerling moeite hebben om zich aan deze regel te houden, dan nodigt de school de ouder(s) uit voor een gesprek.

4.6 Omgangs- en integriteitscode

Onze school hanteert de omgangs-en integriteitscode die geldt voor alle Al Amana scholen. Centraal staat integer handelen. Dit betekent: ‘het juiste doen en het niet-juiste laten’ en ‘naar eer en geweten en naar beste kunnen en vermogen handelen’.
Maar wat is het juiste? Onze integriteitscode beschrijft welke algemene integriteitsnormen Al Amana Scholen hanteren.

4.7 Veiligheid

Onze leerlingenpopulatie is divers en weerspiegelt de multiculturele samenleving. We verwachten van ons team en van onze leerlingen dat zij een actieve bijdrage leveren aan een veilig schoolklimaat, gebaseerd op onze islamitische grondslag. We hebben deze grondslag vertaald naar de volgende kernwaarden, die ook de basis vormen van ons sociale veiligheidsbeleid:

  1. Respect: respect voor elkaar en elkaars eigendommen is fundamenteel.
  2. Saamhorigheid: samenwerking en eenheid versterken de schoolgemeenschap.
  3. Ihsān (excelleren): streven naar het beste in gedrag en prestaties.
  4. Moed: durven opkomen voor jezelf en voor anderen op een respectvolle manier.

Daarnaast stimuleren wij onze leerlingen op basis van:

  • Eigenaarschap: leerlingen worden aangemoedigd om verantwoordelijkheid te nemen voor hun gedrag en voor hun eigen leerprocessen.
  • Democratische waarden: we hebben respect voor democratische principes, zoals vrijheid van meningsuiting en gelijke behandeling.
  • Een open leerhouding: leerlingen worden gestimuleerd om voor hun mening uit te komen en deze te beargumenteren en om waardering te hebben voor diversiteit. Ons doel is dat elke leerling met kennis, vaardigheden, zelfvertrouwen en een positief zelfbeeld onderdeel is van de Nederlandse samenleving.

We willen de volgende doelen bereiken:

  • Een veilige leeromgeving bewerkstelligen door duidelijke gedragsregels en een ondersteunend beleid.
  • Pesten en ander ongewenst gedrag voorkomen door educatieve programma’s, vroegtijdige interventie en PBS.
  • Sociaal-emotionele vaardigheden bevorderen door gerichte lessen en activiteiten uit te voeren.
  • Ouders en de bredere gemeenschap betrekken door open communicatie en samenwerking.

4.8 Middelengebruik

Roken op het schoolterrein is sinds augustus 2020 vanuit landelijk beleid verboden voor leerlingen en medewerkers.
Bezit en gebruik van soft- en harddrugs op school is niet toegestaan. Wij beschouwen lachgaspatronen (zoals vanaf 1 januari 2023 is opgenomen in de wet) ook als drugs. Indien de regels worden overtreden, komt de school in actie. Wij zullen de ouder(s) in alle gevallen informeren. Afhankelijk van de overtreding, kunnen leerlingen worden geschorst of worden verwijderd van school.

4.9 Schorsing en verwijdering

Op het Al Amana College zorgen wij voor een veilig leer- en werkklimaat. Bij een (zeer) ernstig voorval of incident, kan de school besluiten om de betreffende leerling te schorsen of in het uiterste geval te verwijderen.

Een schorsing geldt voor maximaal één schoolweek. In die periode heeft de leerling geen toegang tot de gebouwen en terreinen van de school. De school treft maatregelen zodat de voortgang van het leerproces van de geschorste leerling is gewaarborgd. De school informeert de ouder(s) telefonisch en schriftelijk over de (aanleiding van de) schorsing en nodigt hen en de leerling uit voor een gesprek op school. In dat gesprek wordt het incident besproken, worden oplossingen verkend en worden afspraken gemaakt op basis waarvan de leerling weer kan deelnemen aan het onderwijs. Als de ouders het niet eens zijn met de opgelegde schorsing, kunnen zij binnen zes weken na de schorsing schriftelijk bezwaar maken bij het College van Bestuur.

Als een leerling de regels herhaaldelijk overtreedt of een (zeer) ernstige situatie veroorzaakt, kan de school een verwijderingsprocedure starten. In afwachting van het vinden van een andere school wordt de leerling geschorst. De leerling mag dan niet in de gebouwen en op de terreinen van de school aanwezig zijn.

De school informeert de ouder(s) telefonisch en schriftelijk over de (aanleiding van de) voorgenomen verwijdering en schorsing en nodigt hen (en de leerling) uit voor een gesprek op school. In dat gesprek worden de aanleiding van de voorgenomen verwijdering en de opgelegde schorsing besproken en de maatregelen waarmee de voortgang van het leerproces van de leerling wordt gewaarborgd. Zodra een andere school bereid is om de leerling toe te laten, neemt de school het besluit tot definitieve verwijdering. Als de ouders het niet eens zijn met de definitieve verwijdering, kunnen zij binnen zes weken na besluit tot verwijdering schriftelijk bezwaar maken bij het College van Bestuur.

De school heeft een Stappenplan Schorsing en Verwijdering dat in die situaties wordt gevolgd. Wij hopen er met ons beleid voor te zorgen dat we een veilige school hebben waar iedereen onbezorgd kan leren en ontwikkelen.

4.10 Beschadiging en vermissing

De school is niet verantwoordelijk voor het vergoeden van de kosten als gevolg van beschadiging of vermissing van zaken die een leerling mee naar school neemt. Daarom adviseren wij geen kostbare zaken mee naar school te nemen.

4.11 Wettelijke aansprakelijkheid

Het Al Amana College heeft een eigen WA-verzekering afgesloten voor leerlingen, personeel, stagiairs en vrijwilligers. Deze verzekering geldt tijdens de schooltijden, inclusief schoolkampen, schoolreisjes en excursies. De school is niet aansprakelijk voor diefstal of schade aan persoonlijke goederen.

Ouders zijn aansprakelijk voor schade/letsel die hun kind toebrengt aan (spullen van) medeleerlingen, personeel, aan het schoolgebouw of aan de inventaris. De school kan hiervoor niet aansprakelijk worden gesteld. In dit soort gevallen zal een beroep moeten worden gedaan op de WA-verzekering van degene die de schade/het letsel heeft veroorzaakt. Wij raden ouders dringend aan hiervoor een verzekering voor Wettelijke Aansprakelijkheid Particulieren af te sluiten.

De school heeft een collectieve ongevallenverzekering afgesloten voor alle leerlingen en medewerkers voor als er iets gebeurt tijdens activiteiten in schoolverband. Dit is een aanvullende verzekering. Dit betekent dat altijd eerst de verzekering van de ouder(s) wordt aangesproken.

4.12 Collectieve aansprakelijkheids- en reisverzekering

Voor alle activiteiten die in schoolverband worden georganiseerd heeft het Al Amana College een collectieve aansprakelijkheids- en reisverzekering afgesloten voor leerlingen en de medewerkers. De dekking begint een uur voor aanvang van de school en eindigt een uur na het verlaten van de school of de tijd die de leerling redelijkerwijs nodig heeft om thuis te komen. Het betreft een aanvullende verzekering. Dit betekent dat altijd eerst de verzekering van de ouder(s) zal worden aangesproken.

4.13 AVG

Sinds 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van toepassing. Dat betekent dat in de hele Europese Unie (EU) dezelfde privacywetgeving geldt. Wij handelen als school volgens deze verordening en hebben onze processen volledig AVG-proof georganiseerd.

Op school worden elk jaar foto’s gemaakt die gebruikt kunnen worden voor diverse publicaties, zoals de schoolgids, de website en de nieuwsbrief. We vragen dan aan een aantal leerlingen of ze gefotografeerd of gefilmd willen worden. We vragen toestemming aan de ouder(s) van deze leerlingen om de foto of video te mogen gebruiken.

Er worden in de klas soms ook foto’s en films gemaakt als onderdeel van de les. We hoeven dan geen toestemming te vragen aan de ouder(s), omdat dit bij het lesprogramma hoort waarmee we onze leerlingen de vaardigheden leren die ze nodig hebben voor een diploma en om mee te kunnen doen in de maatschappij. Deze foto’s en films worden alleen gebruikt in de les. Onze leerlingen moeten hieraan meedoen, net als aan alle andere onderdelen van ons lesprogramma.

Foto’s en video opnames
Leerlingen mogen op school geen foto’s en video-opnames maken. Wanneer er in het kader van begeleiding of onderwijs video-opnames worden gemaakt zijn deze alleen voor intern gebruik, Ze worden na gebruik vernietigd. Voor de website, schoolgids en andere doeleinden kunnen foto’s worden gemaakt. Leerlingen die op deze foto’s te zien zijn, worden onherkenbaar gemaakt. Zijn leerlingen duidelijk te herkennen, dan moet de school voor gebruik toestemming krijgen van de betreffende leerlingen en ouder(s). Deze foto’s worden niet meer gebruikt als de leerling geen onderwijs meer volgt op het Al Amana College.