Schoolgids
oktober 9, 2024 2024-11-04 12:15Schoolgids
Inleiding
Inleiding
Beste leerling, ouder(s) en andere belangstellenden,
Welkom op het Al Amana College, de eerste islamitische school voor voortgezet onderwijs in Utrecht.
Een school waar iedereen er mag zijn en waar iedereen wordt gezien. Elke schooldag heten wij onze leerlingen welkom. Zij starten de dag bij hun mentor. Het Al Amana College is onderdeel van Stichting Al Amana Scholen, Islamitisch Onderwijs voor basis- en voortgezet onderwijs.
Dit schooljaar starten wij met leerjaar 1 en leerjaar 2 met ruim 200 leerlingen. De verwachting is dat het Al Amana College de komende jaren zal groeien tot een volwaardige school met vier leerjaren mavo, vijf leerjaren havo en zes leerjaren vwo.
Deze schoolgids maakt leerlingen en ouder(s) wegwijs op het Al Amana College. Het is een naslagwerk met informatie over het onderwijsaanbod, de lestijden, de roosterzaken, de regels, de vakanties, et cetera. Ook beschrijft deze gids wie wij zijn, waar wij voor staan en welke resultaten wij met ons onderwijs willen bereiken.
Wij gaan graag met leerlingen en hun ouders in gesprek over het onderwijs. Leerlingen of ouders die vragen hebben, kunnen contact opnemen met de mentor, de ondersteuningscoördinator, de teamleiders of met de rector. Ook kunnen zij de website van de school raadplegen, waar onder andere actuele informatie en nieuws is te vinden. De schoolgids is beschikbaar als pdf op de website van de school, www.alamanacollege.nl
De schoolleiding en het team wensen iedereen een mooi schooljaar toe op het Al Amana College!
Karim Laaraj
Rector
Waar ‘ouder(s)’ staat worden ook ‘verzorgers’ bedoeld. Waar met ‘hij’ wordt verwezen naar een persoon, moet ‘hij/zij worden gelezen. Omwille van de leesbaarheid gebruiken we deze korte formuleringen.
Inleiding
Beste leerling, ouder(s) en andere belangstellenden,
Welkom op het Al Amana College, de eerste islamitische school voor voortgezet onderwijs in Utrecht.
Een school waar iedereen er mag zijn en waar iedereen wordt gezien. Elke schooldag heten wij onze leerlingen welkom. Zij starten de dag bij hun mentor. Het Al Amana College is onderdeel van Stichting Al Amana Scholen, Islamitisch Onderwijs voor basis- en voortgezet onderwijs.
Dit schooljaar starten wij met leerjaar 1 en leerjaar 2 met ruim 200 leerlingen. De verwachting is dat het Al Amana College de komende jaren zal groeien tot een volwaardige school met vier leerjaren mavo, vijf leerjaren havo en zes leerjaren vwo.
Deze schoolgids maakt leerlingen en ouder(s) wegwijs op het Al Amana College. Het is een naslagwerk met informatie over het onderwijsaanbod, de lestijden, de roosterzaken, de regels, de vakanties, et cetera. Ook beschrijft deze gids wie wij zijn, waar wij voor staan en welke resultaten wij met ons onderwijs willen bereiken.
Wij gaan graag met leerlingen en hun ouders in gesprek over het onderwijs. Leerlingen of ouders die vragen hebben, kunnen contact opnemen met de mentor, de ondersteuningscoördinator, de teamleiders of met de rector. Ook kunnen zij de website van de school raadplegen, waar onder andere actuele informatie en nieuws is te vinden. De schoolgids is beschikbaar als pdf op de website van de school, www.alamanacollege.nl
De schoolleiding en het team wensen iedereen een mooi schooljaar toe op het Al Amana College!
Karim Laaraj
Rector
Waar ‘ouder(s)’ staat worden ook ‘verzorgers’ bedoeld. Waar met ‘hij’ wordt verwezen naar een persoon, moet ‘hij/zij worden gelezen. Omwille van de leesbaarheid gebruiken we deze korte formuleringen.
1 De School
1.1 Ons onderwijs
Het Al Amana College wil bijdragen aan de ontwikkeling van leerlingen tot individuen die van waarde kunnen zijn, voor zichzelf, voor hun omgeving en voor de samenleving. Door kennisverwerving en reflectie ontwikkelen leerlingen bewustzijn van hun Schepper, van zichzelf, van hun directe omgeving en van de wereld om hen heen. Wij helpen leerlingen doelen te formuleren en hierop te reflecteren.
Wij ondersteunen leerlingen om inzicht te krijgen in hun eigen leerproces en hierin eigenaarschap te nemen. We hechten waarde aan ruimte voor eigenheid, zicht op talent en gevoel van saamhorigheid.
Op het Al Amana College staat de ontwikkeling van de leerling centraal. Leerlingen kunnen zichzelf zijn en worden gezien. Wij helpen onze leerlingen om het belang van leren in te zien. In de vak- en mentorlessen en in de keuzewerktijd helpen wij de leerlingen hun kwaliteiten te ontdekken en betekenisvolle, concrete en toepasbare vaardigheden te ontwikkelen. Zij krijgen inzicht in hun kwaliteiten en ontwikkelen sociale vaardigheden. Door een brede ontwikkeling van talenten hebben leerlingen aansluiting op vervolgonderwijs of op de arbeidsmarkt.
Wij stellen de ontwikkeling van de individuele leerling centraal, maar creëren tegelijkertijd gevoel van saamhorigheid. Wij vormen een gemeenschap en werken met en voor elkaar, als personeel, leerlingen en ouder(s). Ook zoeken wij als gemeenschap voortdurend contact met de samenleving; we gaan naar buiten én halen de samenleving de school in.
1.2 Visie, missie & identiteit
De scholen van Stichting Al Amana kenmerken zich door kwalitatief hoogwaardig en ambitieus basisonderwijs en voorgezet onderwijs op islamitische grondslag. Leerlingen kunnen hun geloof beleven en worden optimaal toegerust om succesvol deel te nemen aan de Nederlandse samenleving. Onze scholen zijn gastvrije scholen, waar iedereen zich welkom voelt en wordt gezien. Wij staan open voor alle leerlingen, ongeacht hun geloofsovertuiging.
Om dit uit te dragen, besteden wij regelmatig aandacht aan de vraag welk gedrag wij van leerlingen verwachten en of wij dit gedrag zelf ook laten zien. Medewerkers zijn zich ervan bewust dat zij een voorbeeldfunctie vervullen. Onze medewerkers volgen een professionaliseringstraject ‘islamitisch positief onderwijs’. Zij ontwikkelen een stimulerende houding binnen en buiten de klas, gericht op de begeleiding van leerlingen in hun ontwikkeling en doen dat vanuit een duidelijk en breed gedragen normatief kader.
Waar staan we voor?
Onze islamitische identiteit is de basis van alles wat we doen. Onze kernwaarden vormen de leidraad voor ons handelen. Om vanuit onze identiteit richting te geven aan ons gedrag, hebben we met betrokkenheid en input van het hele team, vier kernwaarden gekozen: respect, saamhorigheid, moed en Ihsān (excelleren).
Deze kernwaarden zijn richtinggevend voor strategische beslissingen.
Respect
Wij hebben respect voor elk individu en voor de gehele schepping. Dit houdt in dat we iedereen met vriendelijkheid, liefde en respect behandelen. We bevorderen een positieve houding en stimuleren leerlingen om open en nieuwsgierig te zijn zonder vooroordelen.
Saamhorigheid
Wij geloven in de kracht van gemeenschap, ongeacht verschillen in afkomst, ras, religie of andere verschillen. Binnen en buiten de school bevorderen we samenhang en onderlinge ondersteuning. Pestgedrag, uitsluiting en discriminatie worden niet getolereerd.
Moed
Onze leerlingen en medewerkers worden aangemoedigd om kritisch te denken, voor zichzelf op te komen en conflicten op een diplomatieke manier op te lossen. We ondersteunen hen om geduldig en beheerst te reageren op beledigingen en discriminatie, en om zo nodig formele procedures te volgen om hun recht te halen.
Ihsān (Excelleren)
We streven naar perfectie in kennis, gedrag en karakter. Dit betekent dat we ons voortdurend ontwikkelen en verbeteren. We stimuleren het personeel om nieuwe vaardigheden en kennis te verwerven en om uit hun comfortzone te stappen.
1.3 Organisatie-structuur
De schoolleiding bestaat in schooljaar ‘24-‘25 uit onze rector de heer K. Laaraj en twee teamleiders: de heer A. Eddeane en de heer P. Verwoert. Onze school telt ongeveer 200 leerlingen en ongeveer 25 medewerkers. Naast de vakdocenten en mentoren (onderwijspersoneel) hebben we onderwijsondersteunend personeel: de conciërge, receptie, roostermaker, leerlingenadministratie, ondersteuningscoördinator, orthopedagoog en schoolveiligheidscoördinator.
1.4 Schoolbestuur
Het Al Amana College maakt deel uit van Stichting Al Amana Scholen. Alle Al Amana basisscholen en de school voor voortgezet onderwijs vallen onder deze stichting. Al Amana regelt de gemeenschappelijke diensten, zoals financiën, personele zaken, facilitair beheer en ICT. Aan het hoofd van Stichting Al Amana staat een College van Bestuur. De leden van het College van Bestuur zijn de heer A. Ben Messaoud (voorzitter) en K. Salihi (directeur-bestuurder).
Stichting Al Amana Scholen
Laan van Vollenhove 3211
3706 AR Zeist
085 822 7256
www.alamana.nl
info@alamanacollege.nl
1.5 Bereikbaarheid
Alle medewerkers van het Al Amana College hebben een eigen e-mailadres en zijn telefonisch bereikbaar via het algemene nummer van de school. Uiteraard kunt u docenten en mentoren tijdens lestijden niet bereiken. Wel kunt u een boodschap of terugbelverzoek achterlaten bij de receptie. In geval van calamiteiten raden wij u aan om te bellen naar het algemene telefoonnummer van de school 085-0067230 en/of contact op te nemen met de rector of teamleiders.
Contact
Heeft u vragen over de situatie van uw kind? Neem dan contact op met de mentor. Heeft u andere vragen? U kunt altijd contact met ons opnemen, telefonisch of via de mail.
Al Amana College
Noordse Parklaan 2 en 4, 3513 GV Utrecht
085-0067230
utrecht@alamanacollege.nl
www.alamanacollege.nl
1.6 Communicatie-middelen
Op het Al Amana College gebruiken wij verschillende communicatiemiddelen om leerlingen en ouder(s) zo goed mogelijk te informeren over allerlei zaken en ontwikkelingen.
Somtoday
Somtoday is ons Leerling Administratie Systeem (LAS) en ons online leerlingvolgsysteem (LVS). In Somtoday ziet u de cijfers die uw kind heeft gehaald. Er zijn studiewijzers van alle vakken voor het gehele schooljaar in het systeem opgenomen. Ook ziet u wanneer uw kind niet op school was (verzuim).
U krijgt van ons een gebruikersnaam en wachtwoord waarmee u kunt inloggen. U kunt het wachtwoord zelf wijzigen. Ook moet u zelf uw contactgegevens wijzigen als die veranderen (nieuw adres, e-mailadres, telefoonnummer). Mocht dit niet lukken, dan kunt u contact opnemen met de administratie of de mentor van uw kind. Als u uw inloggegevens van Somtoday kwijt bent, neem dan contact op met de leerlingenadministratie, leerlingenadministratie@
alamanacollege.nl of 085-0067230.
Brieven en e-mails
Wij sturen regelmatig brieven naar de ouders en doen dat via Somtoday. Wij communiceren dus digitaal. Daarom is het belangrijk dat we het juiste e-mailadres van u hebben. Docenten gebruiken altijd het e-mailadres van de school.
Nieuwsbrief
Gedurende het schooljaar sturen we vijf keer per jaar (elke periode tussen de vakanties) een nieuwsbrief aan leerlingen en ouder(s). In de nieuwsbrief staat informatie over de volgende periode, maar ook nieuwsberichten, en informatie over leuke dingen die op school gebeuren.
De nieuwsbrief wordt digitaal verzonden en staat ook op de website van de school.
Website
Op onze website www.alamanacollege.nl staat praktische informatie over onze school, bijvoorbeeld de jaarplanner met belangrijke data, de schoolgids, reglementen en protocollen.
Schoolgids
De informatie die in deze schoolgids staat geldt voor het hele schooljaar 2024 – 2025. De schoolgids is digitaal en kunt u downloaden op de website www.alamanacollege.nl.
2 Het onderwijs op het Al Amana College
2.1 Waar de school voor staat
Wij bieden onze leerlingen een oefenplaats, een mini-maatschappij, waar leerlingen begeleiding krijgen bij hun ontwikkeling als burger van deze maatschappij. We doen dat vanuit de acht basiswaarden die van belang zijn in de democratische, pluriforme samenleving: vrijheid van meningsuiting, gelijkwaardigheid, begrip voor anderen, verdraagzaamheid, autonomie, afwijzen van onverdraagzaamheid, afwijzen van discriminatie en het tonen van verantwoordelijkheidsbesef. Zo bereiden wij onze leerlingen voor op hun toekomst in de maatschappij.
Op het Al Amana College besteden wij dagelijks aandacht aan de ontwikkeling van sociale competenties, studievaardigheden en digitale vaardigheden, keuzewerktijd, burgerschap en loopbaanoriëntatie en begeleiding (LOB). Wij leggen nadruk op taal, rekenen-wiskunde, digitale geletterdheid en burgerschap (basisvaardigheden) door hieraan in de reguliere lessen en in de keuzewerktijd extra aandacht te besteden.
Wij vinden het belangrijk dat de islamitische identiteit van het Al Amana College op verschillende manieren in het onderwijs terugkomt. Zo begint elke les met een religieus moment. Ook leggen docenten zo mogelijk de relatie tussen de vakinhoud en de identiteit. Bij het vak Levensbeschouwing wordt uitdrukkelijk aandacht besteed aan islamitische kennis en het ontwikkelen van normen en waarden. Er is bij dit vak ook aandacht voor andere geloofsovertuigingen.
Leerlingen die niet-moslim zijn, krijgen de ruimte om een eigen keuze te maken of zij deelnemen aan de islamitische rituelen.
2.2 Het onderwijsaanbod
Het Al Amana College biedt mavo (vmbo theoretische leerweg), havo en vwo. Onze lesprogramma’s voldoen aan de kerndoelen van de Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO) en er is voor elk vak een programma van toetsing onderbouw (PTO).
Heterogene groepen
In de onderbouw werken wij met heterogene groepen. Dat wil zeggen dat leerlingen met een mavo-, havo- en vwo-advies bij elkaar in de klas zitten. Zo willen wij leerlingen stimuleren en de tijd geven om hun talenten te ontdekken en gelegenheid geven om samen te onderzoeken welk niveau het beste bij hen past.
Continurooster
Het Al Amana College werkt met een continurooster. Structuur, regelmaat en contact zijn in onze school belangrijk. Zo begint elke dag met een ‘mentor-lesuur’, waar de leerlingen en de mentor elkaar ontmoeten. Omdat wij streven naar schooldagen zonder lesuitval, nemen wij vaste invallers op in het lesrooster en worden de leerpleinen ieder lesuur bemenst. Zo kunnen de leerlingen, als er een docent uitvalt, zelfstandig werken aan de hand van de studiewijzers die zijn opgenomen in Somtoday.
Keuzewerktijd
Het lesuur ‘keuzewerktijd’ staat op het rooster. Deze lesuren zijn bedoeld voor ondersteuning, verdieping en/of verbreding in vakken waar leerlingen zelf voor kiezen, soms met behulp van de mentor en ouder(s). De leraren benutten deze onderwijstijd effectief door adequaat didactisch handelen. Hiervoor hebben zij verschillende middelen tot hun beschikking, zoals het directe instructiemodel, de elektronische leeromgeving en differentiatie op basis van de instructiebehoefte van de leerling.
Doorgaande ontwikkeling
Wij bieden onderwijs aan volgens een doorgaande ontwikkelingslijn, waarbij het aanbod en de aanpak zijn afgestemd op de onderwijsbehoeften van de leerlingen. De voortgang van de leerlingen volgen we via het leerlingvolgsysteem Somtoday. Zo waarborgen we een ononderbroken ontwikkeling van de leerling en sluit het onderwijs naadloos aan bij hun onderwijs- en ondersteuningsbehoefte.
Elke periode sluiten we af met een toetsweek en een projectweek. Wij monitoren de resultaten en het welbevinden van onze leerlingen met behulp van het leerlingvolgsysteem Somtoday. Zo houden wij zicht op de ontwikkeling en de begeleiding van onze leerlingen. Dit doet in eerste instantie de mentor en aansluitend de teamleider en de ondersteuningscoördinator. De leerling en zijn ouder(s) worden drie keer per jaar door de mentor uitgenodigd voor een gesprek over de voortgang van de leerling.
2.3 Overgang
Voor de overgang van leerlingen van het ene naar het volgende leerjaar hebben wij een overgangsregeling. Deze staat op de website van onze school. Wij zijn een startende school en zullen vanaf schooljaar 2025-2026 ook bovenbouwleerlingen bedienen. Vanaf dat schooljaar zijn het examenreglement en het Programma van toetsing en afsluiting (PTA) op onze website te vinden. (www.alamanacollege.nl/protocollen).
2.4 Voortgangs-gesprekken
Aan het begin van het schooljaar nodigt de mentor elke leerling en zijn ouders uit voor een zogeheten ‘startgesprek’. In dit gesprek maken de mentor, de leerling en de ouder(s) kennis met elkaar en maken ze afspraken over de samenwerking en de communicatie.
Gedurende het schooljaar zijn er minimaal drie voortgangsgesprekken, waarin de cijfers, de ontwikkeling, de vaardigheden en het gedrag van de leerling worden besproken. In deze gesprekken presenteert de leerling zijn voortgang, successen en ontwikkeling aan de mentor en zijn ouder(s). Dit wordt met de leerling voorbereid.
Het is belangrijk dat ouder(s) altijd naar dit gesprek komen.
3. Begeleiding en onder-steuning
De ondersteuningsstructuur van het Al Amana College is erop gericht de leerlingen passende ondersteuning te geven op basis van hun onderwijs- en ondersteuningsbehoeften. We bieden een sterke basisondersteuning en vullen deze zo nodig aan met extra ondersteuning. Per leerling bekijken we hoe het onderwijs en de begeleiding vormgegeven dienen te worden. Doel is dat elke leerling met een goed gevulde rugzak uitstroomt en voldoende is toegerust om een positieve bijdrage te leveren aan de samenleving en een passende plek in de maatschappij te verwerven.
De mogelijkheden van extra ondersteuning voor leerlingen die meer nodig hebben dan de basisondersteuning zijn beschreven in het schoolondersteuningsplan (SOP). Dit plan staat op onze website (www.alamanacollege.nl/protocollen). De ondersteuningscoördinator/orthopedagoog coördineert de extra ondersteuning en voert deze uit, eventueel in samenwerking met de kernpartners. Voor deze leerlingen wordt een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) opgesteld. Hierin staan de onderwijsdoelen en de ondersteuningsbehoeften van de leerling en is beschreven hoe de extra ondersteuning wordt vormgegeven. Het OPP wordt opgesteld in overleg met de ouders en (indien relevant) met een of meer ketenpartners.
3.1 Mentoraat
Iedere leerling heeft een mentor. De mentor is het vaste aanspreekpunt voor de leerling en de ouder(s). Iedere leerling zit in een mentorklas met een of twee vaste mentoren. De mentor vervult een cruciale rol in de leerlingbegeleiding. Hij volgt niet alleen de leeropbrengsten van de leerlingen voor de verschillende vakken, maar ook hun sociaal-emotioneel functioneren. Mentoren en vakdocenten spelen een belangrijke rol in de ondersteuning van leerlingen bij de verschillende vakken, basisvaardigheden, studievaardigheden, LOB, en gedrag. Zij hebben goed zicht op de ontwikkeling van iedere leerling.
3.2 Samenwerking met kernpartners
Het is belangrijk dat de school, ouder(s) en de leerling goed samenwerken. Op het Al Amana College werken deskundige medewerkers die samen met de leerling en ouder(s) kijken wat de beste aanpak voor de leerling is. Als een leerling andere ondersteuning nodig heeft dan de school kan bieden, dan krijgen de leerling en zijn ouder(s) gericht advies voor hulpverlening buiten de school.
Om het onderwijs en de begeleiding goed af te stemmen op wat de leerling nodig heeft, werken wij samen met de begeleider passend onderwijs van het Samenwerkingsverband passend onderwijs Sterk VO, gezinswerkers, leerplicht en de jeugdgezondheidszorg (JGZ). Zo nodig werken we ook samen met andere hulpverleningsinstanties. De betreffende leerlingen en ouders zijn hier altijd van op de hoogte en hebben toestemming verleend.
3.3 Pestpreventie en omgangsprotocol
Het Al Amana College accepteert pesten in en rondom school niet. Wij zetten ons ervoor in om een pestprobleem samen met de betrokkenen op te lossen volgens het gedachtegoed van Positive Behouvior Support (PBS). Wij gaan in gesprek om erachter te komen waar het pestgedrag vandaan komt en wat de pester nodig heeft om zijn gedrag aan te passen. Gaat het pesten toch door, dan kan er een schorsing volgen (intern of extern) of een verwijdering van school. Per situatie wordt bekeken welke consequentie volgt op het pestgedrag.
U vindt het omgangsprotocol op onze website: www.alamanacollege.nl/protocollen.
Onze coördinator omgangsprotocol (anti-pestcoördinator) is mevrouw S. Mezgouri. s.mezgouri@alamanacollege.nl.
3.4 Klachtenregeling
Wanneer leerlingen of ouder(s) ontevreden zijn of klachten hebben, is het belangrijk dat zij de klacht zo snel mogelijk met de school bespreken, bij voorkeur met de persoon waarover de klacht gaat. De meeste klachten kunnen gelukkig in een goed gesprek worden opgelost. Is dit niet het geval, dan is er de mogelijkheid om een officiële klacht in te dienen bij de schoolleiding, die deze vervolgens zal oppakken.
Ouder(s) en leerlingen kunnen hierbij een beroep doen op ondersteuning van de interne vertrouwenspersonen; mevrouw K. Azahaf (k.azahaf@alamanacollege.nl), mevrouw S. Hadouchi (s.hadouchi@alamanacollege.nl), de heer B. El Boujjoufi (b.elboujjoufi@alamanacollege.nl) en de heer M. Osrout (m.osrout@almanacollege.nl) van het Al Amana College. Zij kunnen de leerling zo nodig doorverwijzen naar de juiste hulpverleners binnen of buiten de school. Ook kunnen leerlingen bij de interne vertrouwenspersoon terecht voor een melding van seksuele intimidatie, misbruik, en ernstig fysiek of geestelijk geweld.
De schoolleiding en de interne vertrouwenspersoon zullen een klacht zorgvuldig behandelen. Wanneer een klacht niet naar tevredenheid van de ouder(s) of leerling door de schoolleiding wordt behandeld, dan kan de klager zijn klacht schriftelijk indienen bij het bestuur van de school. Voor de klachtenregeling van ons bestuur verwijzen wij u naar de website van Al Amana Scholen: www.alamanascholen.nl/protocollen.
Als de klager vindt dat het bevoegd gezag zijn klacht niet naar tevredenheid heeft behandeld, dan kan hij een objectief oordeel vragen aan de Landelijke Klachtencommissie (LKC), waarbij Al Amana is aangesloten. Deze commissie geeft dan een advies aan het bestuur, dat meestal wordt opgevolgd. De procedure van de LKC is inzichtelijk gemaakt in beeld via een infographic: (https://onderwijsgeschillen.nl/sites/default/files/publicaties/publicaties%20sog/
Het adres van de landelijke klachtencommissie is:
Landelijke Klachtencommissie Onderwijs
Postbus 85191
3508 AD Utrecht
(www.onderwijsgeschillen.nl)
3.5 Meldcode kindermis-handeling
Beroepskrachten in het onderwijs zijn verplicht om bij vermoedens van geweld en/of verwaarlozing in huiselijke kring de meldcode voor huiselijk geweld en kindermishandeling te gebruiken. De landelijk voorgeschreven stappen zijn opgenomen in ons protocol meldcode. De ondersteuningscoördinator is de aandachtsfunctionaris in dit proces.
Dit protocol is te vinden is op onze website: (www.alamanacollege.nl/protocollen).
Ook staat ons schoolveiligheidsplan op de website van het Al Amana College. Het schoolveiligheidsplan bevat onder andere: het omgangsprotocol, de omgang met sociale media, meldcode huiselijk geweld, de klachtenregeling, schorsing en verwijdering.
4 Verwachtingen en afspraken
Het Al Amana College biedt excellent, ambitieus, islamitisch voortgezet onderwijs waar kinderen hun geloof kunnen beleven en worden voorbereid op succesvolle deelname aan de Nederlandse samenleving. Wij streven ernaar om een veilige en inclusieve leeromgeving te creëren waar iedere leerling zich welkom en gerespecteerd voelt.
4.1 Pedagogisch klimaat
Onze school maakt gebruik van School Wide Positive Behaviour Support (PBS) en Handelingsgericht werken om onze onderwijsaanpak te verrijken. PBS is een schoolbrede aanpak om een veilig en positief schoolklimaat te creëren waarin elke leerling goed kan leren. PBS bevordert een positieve schoolcultuur en verbetert het welzijn van onze leerlingen. De nadruk ligt op het gericht aanleren en stimuleren van gewenst gedrag. Door positieve verwachtingen te communiceren en te vieren, creëren we een omgeving waarin respect, verantwoordelijkheid en zorg voor elkaar voorop staan.
Wij zetten Handelingsgericht werken in om het onderwijs en de ondersteuning goed af te stemmen op de individuele behoeften van elke leerling. Het gaat om zorgvuldig observeren, begrijpen en inspelen op de verschillende manieren waarop leerlingen leren en zich ontwikkelen.
4.2 Verwachtingen, afspraken en regels
Het Al Amana College streeft naar een veilige, respectvolle en inclusieve leeromgeving waarin elke leerling zich kan ontwikkelen. Door middel van het sociale veiligheidsplan met duidelijke gedragsregels, betrokkenheid van de hele schoolgemeenschap, en continue evaluatie en verbetering van onze maatregelen, werken wij aan een veilige school voor iedereen. Het managementteam (en zo nodig ook het bestuur) stelt dit plan vast. Het beleid wordt tenminste één keer per jaar geëvalueerd en (als nodig) bijgesteld.
De gedragscodes die wij hanteren zijn gebaseerd op respect, saamhorigheid, ihsān (excelleren) en moed. Deze waarden vormen de basis van ons dagelijks handelen en zijn geïntegreerd in onze schoolregels en protocollen. Onze schoolregels bevorderen een veilige en respectvolle leeromgeving. We communiceren deze regels duidelijk aan leerlingen en ouders en zorgen voor consistente handhaving.
Aanvullend op de schoolregels worden er in elke klas in overleg met de leerlingen specifieke regels opgesteld. Zo voelen zij zich mede-eigenaar van de gedragsverwachtingen en dragen zij actief bij aan een positief klimaat. De integratie van de positieve benadering van School Wide Positive Behaviour Support versterkt deze aanpak.
4.3 Normen en waarden van onze school
Waar staan we voor op het Al Amana College?
- We leven en leren vanuit Godsbewustzijn.
- Ieder schepsel is waardevol.
- Een optimale ontwikkeling van leerlingen, die leidt tot een passende plek in de maatschappij.
- Intensieve samenwerking met leerlingen, ouders en andere betrokkenen.
Dagelijks dragen wij onze kernwaarden respect, saamhorigheid, moed en ihsān (Excelleren) uit en leren wij onze leerlingen onze waarden en normen. Wij creëren een speelveld waar leerlingen op onderzoek uit kunnen gaan naar een betere versie van zichzelf. De gezamenlijke normen, waarden en regels zorgen ervoor dat iedereen in de school die ruimte krijgt. We stimuleren onze leerlingen om interesse te tonen in de ander en zijn achtergrond. Zo bouwen we aan een schoolgemeenschap waarin iedereen mee kan doen. Vanuit onze kernwaarden en door burgerschapsvorming bereiden we onze leerlingen voor op een toekomst in de Nederlandse samenleving.
4.4 Kleding
Op het Al Amana College gelden kledingvoorschriften in overeenstemming met de islamitische identiteit. Binnen onze school hechten wij waarde aan fatsoen, netheid en verzorging. Daarom gelden de volgende kledingvoorschriften voor leerlingen.
Algemeen fatsoen en verzorging:
- De leerling komt fatsoenlijk gekleed, schoon en verzorgd naar school.
- De kleding is niet kort, strak of doorzichtig, zodat lichaamsvormen en -contouren niet duidelijk zichtbaar zijn.
- Nagels zijn verzorgd en kortgeknipt.
Jongens:
- Jongens dragen kleding die het bovenlichaam fatsoenlijk bedekt;
- Het onderlichaam is bedekt van de middel tot ruim over de knieën;
- Jongens dragen geen zichtbare kettingen, oorbellen en ringen;
- Jongens dragen een bescheiden en fatsoenlijke haardracht.
Meisjes:
- Meisjes dragen kleding die het lichaam fatsoenlijk bedekt (waaronder de armen tot aan de polsen) en het onderlichaam tot ruim over de enkels bedekt. Ook dragen zij sokken;
- Meisjes dragen een hijab.
Afbeeldingen en symbolen:
- De kleding is vrij van afbeeldingen die seksueel of kwetsend van aard zijn, evenals van symbolen die onduidelijk of (onbedoeld) discriminerend zijn.
4.5 Telefoongebruik
Het Al Amana College is een telefoonvrije school. Vanaf 1 januari 2024 geldt er een wettelijk telefoonverbod in de klaslokalen. Telefoons zijn niet toegestaan en moeten in de kluis worden opgeborgen. Een uitzondering kan worden gemaakt als de telefoon noodzakelijk is voor een bepaalde (vak)les.
Hoewel we begrijpen dat mobiele telefoons belangrijk zijn voor leerlingen, vinden wij dat de mogelijke nadelen van misbruik zwaarder wegen dan de voordelen. Daarnaast hechten we er waarde aan om in geval van calamiteiten thuis of buiten de school te overleggen met ouder(s) vóórdat leerlingen hiermee via hun mobiele telefoon worden geconfronteerd.
Wij verwachten vanzelfsprekend medewerking van zowel leerlingen als ouder(s) om de school telefoonvrij te houden. In dringende gevallen kunnen leerlingen altijd via de mentor gebruikmaken van de schooltelefoon. Mocht een leerling moeite hebben om zich aan deze regel te houden, dan nodigt de school de ouder(s) uit voor een gesprek.
4.6 Omgangs- en integriteitscode
Onze school hanteert de omgangs-en integriteitscode die geldt voor alle Al Amana scholen. Centraal staat integer handelen. Dit betekent: ‘het juiste doen en het niet-juiste laten’ en ‘naar eer en geweten en naar beste kunnen en vermogen handelen’.
Maar wat is het juiste? Onze integriteitscode beschrijft welke algemene integriteitsnormen Al Amana Scholen hanteren.
4.7 Veiligheid
Onze leerlingenpopulatie is divers en weerspiegelt de multiculturele samenleving. We verwachten van ons team en van onze leerlingen dat zij een actieve bijdrage leveren aan een veilig schoolklimaat, gebaseerd op onze islamitische grondslag. We hebben deze grondslag vertaald naar de volgende kernwaarwaarden, die ook de basis vormen van ons sociale veiligheidsbeleid:
- Respect: respect voor elkaar en elkaars eigendommen is fundamenteel.
- Saamhorigheid: samenwerking en eenheid versterken de schoolgemeenschap.
- Ihsān (excelleren): streven naar het beste in gedrag en prestaties.
- Moed: durven opkomen voor jezelf en voor anderen op een respectvolle manier.
Daarnaast stimuleren wij onze leerlingen op basis van:
- Eigenaarschap: leerlingen worden aangemoedigd om verantwoordelijkheid te nemen voor hun gedrag en voor hun eigen leerprocessen.
- Democratische waarden: we hebben respect voor democratische principes, zoals vrijheid van meningsuiting en gelijke behandeling.
- Een open leerhouding: leerlingen worden gestimuleerd om voor hun mening uit te komen en deze te beargumenteren en om waardering te hebben voor diversiteit. Ons doel is dat elke leerling met kennis, vaardigheden, zelfvertrouwen en een positief zelfbeeld onderdeel is van de Nederlandse samenleving.
We willen de volgende doelen bereiken:
- Een veilige leeromgeving bewerkstelligen door duidelijke gedragsregels en een ondersteunend beleid.
- Pesten en ander ongewenst gedrag voorkomen door educatieve programma’s, vroegtijdige interventie en PBS.
- Sociaal-emotionele vaardigheden bevorderen door gerichte lessen en activiteiten uit te voeren.
- Ouders en de bredere gemeenschap betrekken door open communicatie en samenwerking.
4.8 Middelengebruik
Roken op het schoolterrein is sinds augustus 2020 vanuit landelijk beleid verboden voor leerlingen en medewerkers.
Bezit en gebruik van soft- en harddrugs op school is niet toegestaan. Wij beschouwen lachgaspatronen (zoals vanaf 1 januari 2023 is opgenomen in de wet) ook als drugs. Indien de regels worden overtreden, komt de school in actie. Wij zullen de ouder(s) in alle gevallen informeren. Afhankelijk van de overtreding, kunnen leerlingen worden geschorst of worden verwijderd van school.
4.9 Schorsing en verwijdering
Op het Al Amana College zorgen wij voor een veilig leer- en werkklimaat. Bij een (zeer) ernstig voorval of incident, kan de school besluiten om de betreffende leerling te schorsen of in het uiterste geval te verwijderen.
Een schorsing geldt voor maximaal één schoolweek. In die periode heeft de leerling geen toegang tot de gebouwen en terreinen van de school. De school treft maatregelen zodat de voortgang van het leerproces van de geschorste leerling is gewaarborgd. De school informeert de ouder(s) telefonisch en schriftelijk over de (aanleiding van de) schorsing en nodigt hen en de leerling uit voor een gesprek op school. In dat gesprek wordt het incident besproken, worden oplossingen verkend en worden afspraken gemaakt op basis waarvan de leerling weer kan deelnemen aan het onderwijs. Als de ouders het niet eens zijn met de opgelegde schorsing, kunnen zij binnen zes weken na de schorsing schriftelijk bezwaar maken bij het College van Bestuur.
Als een leerling de regels herhaaldelijk overtreedt of een (zeer) ernstige situatie veroorzaakt, kan de school een verwijderingsprocedure starten. In afwachting van het vinden van een andere school wordt de leerling geschorst. De leerling mag dan niet in de gebouwen en op de terreinen van de school aanwezig zijn.
De school informeert de ouder(s) telefonisch en schriftelijk over de (aanleiding van de) voorgenomen verwijdering en schorsing en nodigt hen (en de leerling) uit voor een gesprek op school. In dat gesprek worden de aanleiding van de voorgenomen verwijdering en de opgelegde schorsing besproken en de maatregelen waarmee de voortgang van het leerproces van de leerling wordt gewaarborgd. Zodra een andere school bereid is om de leerling toe te laten, neemt de school het besluit tot definitieve verwijdering. Als de ouders het niet eens zijn met de definitieve verwijdering, kunnen zij binnen zes weken na besluit tot verwijdering schriftelijk bezwaar maken bij het College van Bestuur.
De school heeft een Stappenplan Schorsing en Verwijdering dat in die situaties wordt gevolgd. Wij hopen er met ons beleid voor te zorgen dat we een veilige school hebben waar iedereen onbezorgd kan leren en ontwikkelen.
4.10 Beschadiging en vermissing
De school is niet verantwoordelijk voor het vergoeden van de kosten als gevolg van beschadiging of vermissing van zaken die een leerling mee naar school neemt. Daarom adviseren wij geen kostbare zaken mee naar school te nemen.
4.11 Wettelijke aansprakelijkheid
Het Al Amana College heeft een eigen WA-verzekering afgesloten voor leerlingen, personeel, stagiairs en vrijwilligers. Deze verzekering geldt tijdens de schooltijden, inclusief schoolkampen, schoolreisjes en excursies. De school is niet aansprakelijk voor diefstal of schade aan persoonlijke goederen.
Ouders zijn aansprakelijk voor schade/letsel die hun kind toebrengt aan (spullen van) medeleerlingen, personeel, aan het schoolgebouw of aan de inventaris. De school kan hiervoor niet aansprakelijk worden gesteld. In dit soort gevallen zal een beroep moeten worden gedaan op de WA-verzekering van degene die de schade/het letsel heeft veroorzaakt. Wij raden ouders dringend aan hiervoor een verzekering voor Wettelijke Aansprakelijkheid Particulieren af te sluiten.
De school heeft een collectieve ongevallenverzekering afgesloten voor alle leerlingen en medewerkers voor als er iets gebeurt tijdens activiteiten in schoolverband. Dit is een aanvullende verzekering. Dit betekent dat altijd eerst de verzekering van de ouder(s) wordt aangesproken.
4.12 Collectieve aansprakelijkheids- en reisverzekering
Voor alle activiteiten die in schoolverband worden georganiseerd heeft het Al Amana College een collectieve aansprakelijkheids- en reisverzekering afgesloten voor leerlingen en de medewerkers. De dekking begint een uur voor aanvang van de school en eindigt een uur na het verlaten van de school of de tijd die de leerling redelijkerwijs nodig heeft om thuis te komen. Het betreft een aanvullende verzekering. Dit betekent dat altijd eerst de verzekering van de ouder(s) zal worden aangesproken.
4.13 AVG
Sinds 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van toepassing. Dat betekent dat in de hele Europese Unie (EU) dezelfde privacywetgeving geldt. Wij handelen als school volgens deze verordening en hebben onze processen volledig AVG-proof georganiseerd.
Op school worden elk jaar foto’s gemaakt die gebruikt kunnen worden voor diverse publicaties, zoals de schoolgids, de website en de nieuwsbrief. We vragen dan aan een aantal leerlingen of ze gefotografeerd of gefilmd willen worden. We vragen toestemming aan de ouder(s) van deze leerlingen om de foto of video te mogen gebruiken.
Er worden in de klas soms ook foto’s en films gemaakt als onderdeel van de les. We hoeven dan geen toestemming te vragen aan de ouder(s), omdat dit bij het lesprogramma hoort waarmee we onze leerlingen de vaardigheden leren die ze nodig hebben voor een diploma en om mee te kunnen doen in de maatschappij. Deze foto’s en films worden alleen gebruikt in de les. Onze leerlingen moeten hieraan meedoen, net als aan alle andere onderdelen van ons lesprogramma.
Foto’s en video opnames
Leerlingen mogen op school geen foto’s en video-opnames maken. Wanneer er in het kader van begeleiding of onderwijs video-opnames worden gemaakt zijn deze alleen voor intern gebruik, Ze worden na gebruik vernietigd. Voor de website, schoolgids en andere doeleinden kunnen foto’s worden gemaakt. Leerlingen die op deze foto’s te zien zijn, worden onherkenbaar gemaakt. Zijn leerlingen duidelijk te herkennen, dan moet de school voor gebruik toestemming krijgen van de betreffende leerlingen en ouder(s). Deze foto’s worden niet meer gebruikt als de leerling geen onderwijs meer volgt op het Al Amana College.
5 Praktische zaken
5.1 Lestijden en pauzes
Lestijden maandag tot donderdag
Blok 1 mentor | 8:30-9:00 |
Blok 2 | 9:00-10:00 |
Pauze | 10:00-10:15 |
Blok 3 | 10:15-11:15 |
Blok 4 | 11:15-12:15 |
Pauze | 12:15-12:45 |
Blok 5 | 12:45-13:45 |
Pauze | 13:45-14:00 |
Blok 6 | 14:00-15:00 |
Blok 7 | 15:00-16:00 |
Lestijden vrijdag
Blok 1 | 8:30-9:30 |
Blok 2 | 9:30-10:30 |
Pauze | 10:30-10:45 |
Blok 3 | 10:45-11:45 |
Blok 4 | 11:45-12:45 |
Pauze | 12:45-13:15 |
Blok 5 | 13:15-14:15 |
Blok 6 | 14:15-15:15 |
Pauze | 15:15-15:30 |
Blok 7 | 15:30-16:30 |
5.2 Schoolvakanties 2024-2025
Herfstvakantie 26 oktober t/m 3 november 2024
Wintervakantie 21 december 2024 t/m 5 januari 2025
Voorjaarsvakantie 22 februari t/m 2 maart 2025
Meivakantie 19 april t/m 4 mei 2025
Zomervakantie 19 juli t/m 31 augustus 2025
5.3 Lessentabel
De lessentabel is te vinden op de website van Al Almana college: https://www.alamanacollege.nl/praktische-informatie/
5.4 Lesuitval
Wij streven naar een rooster zonder lesuitval. Als docenten afwezig zijn, proberen wij dit te ondervangen door vaste invallers op te nemen in het lesrooster. Ook zijn er docenten aanwezig op de leerpleinen, zodat de leerlingen daar zelfstandig kunnen werken aan de leerstof. Ze kunnen daarbij gebruikmaken van de studiewijzers (in Somtoday).
5.5 Ziekte en verzuim
Wij vragen ouder(s) om ziekte/afwezigheid van hun kind altijd via de app Somtoday en/of telefonisch te melden bij de leerlingenadministratie tussen 08:00 en 08:30 uur via het algemene telefoonnummer van de school.
Met ingang van 1 augustus 2009 is de wet verzuimmelding in werking getreden. Scholen zijn sindsdien verplicht om verzuim te melden bij het digitale loket van DUO. De school moet verzuim bij DUO melden als de leerling in een periode van vier weken 16 uur ongeoorloofd afwezig is geweest.
Ouders kunnen het verzuim van hun kind volgen in Somtoday.
Periodiek bespreken wij verzuim met de leerplichtambtenaren. Bij frequent (ongeoorloofd) verzuim nodigt de leerplichtambtenaar de leerling en zijn ouder(s) uit voor een gesprek.
5.6 Te laat komen
De leerling hoort op tijd op school te komen en in de klas te zijn. Als een leerling te laat komt, wordt dit genoteerd in Somtoday. Als dit herhaaldelijk gebeurt, bespreekt de mentor dit gedrag met de leerling en informeert hij de ouder(s) hierover.
5.7 Verlof
De school moet zich houden aan de door de overheid vastgestelde vakanties en vrije dagen. Bij uitzondering, om dringende redenen, kunnen leerlingen verlof of bijzonder verlof krijgen. In beide situaties moeten ouders hiervoor vooraf toestemming krijgen van de rector.
Wanneer er sprake is van luxe verzuim (zonder toestemming van de rector op vakantie of een dagje weg) wordt hiervan melding gedaan bij de leerplichtambtenaar.
Beroep op vrijstelling
Wanneer het door het beroep van (een van de) ouders niet mogelijk is om tijdens de schoolvakanties met vakantie te gaan, kunnen ouders bij de rector een verzoek indienen voor een vrijstelling of verlof, het zogenaamde ‘beroep op vrijstelling’.
Daarbij gelden de volgende voorwaarden:
- Uw kind kan maximaal 10 dagen (2 weken) extra vrij krijgen.
- U moet bewijzen dat het echt niet anders kan.
- U mag zo’n verzoek één keer per schooljaar indienen.
- Uw verzoek wordt afgewezen als het gaat om de eerste twee weken na de zomervakantie.
- Wilt u meer dan 10 dagen extra vrij? Dan beslist de leerplichtambtenaar.
Bijzonder verlof
In twee situaties kan een leerling bijzonder verlof krijgen: vanwege een begrafenis of vanwege een bruiloft. De ouders zijn dan verplicht om een kopie van de kaart te laten zien en moeten het bijzonder verlof aanvragen bij de rector.
6 Meedoen
Het Al Amana College streeft naar maximale verbinding en samenwerking. Er zijn verschillende gremia die samen met de schoolleiding en het team meedenken over de invulling en de kwaliteit van het onderwijs. We hechten er veel waarde aan om verschillende perspectieven samen te brengen en om in samenwerking het beste onderwijs voor onze leerlingen te realiseren.
6.1 Mede-zeggenschap
Het Al Amana College heeft een medezeggenschapsraad (MR), die bestaat uit een ouder, een leerling en twee personeelsleden. De MR overlegt met de schoolleiding over zaken zoals formatie, begroting en de kwaliteit van het onderwijs. Volgens de wet is de school verplicht om over deze onderwerpen te overleggen met de MR. In sommige gevallen heeft de MR instemmings- of adviesrecht.
6.2 Leerlingenraad
Wij hebben een leerlingenraad die maandelijks bijeenkomt. Tijdens deze bijeenkomsten bespreken ze onder andere onderwijsvernieuwing, keuzes, gedragsregels en buitenschoolse activiteiten. Een paar keer per jaar overlegt de leerlingenraad met de schoolleiding.
6.3 Ouderraad
De ouderraad van het Al Amana College bestaat uit ouders van leerlingen uit verschillende leerjaren. De ouderraad organiseert thema-avonden en is aanspreekpunt voor ouders. De ouderraad komt ongeveer acht keer per jaar bij elkaar. Tijdens deze bijeenkomsten bespreken zij met de schooldirectie onderwerpen die belangrijk zijn voor zowel ouders als school, bijvoorbeeld veiligheid rond de school, de inhoud van thema-avonden of de inzet van ouders bij schoolactiviteiten.
De ouderraad is aanwezig tijdens open dagen en informatieavonden om met nieuwe ouders in gesprek te gaan over de school.
De ouderraad van Al Amana College is bereikbaar via: ouderraad@alamanacollege.nl
7 Kosten
7.1 Boeken en lesmateriaal
Op het Al Amana College werken de leerlingen met gratis schoolboeken. We informeren de ouders tijdig over wanneer en waar ze schoolboeken voor het nieuwe schooljaar kunnen bestellen.
Naast schoolboeken, gebruiken wij in het onderwijs digitale leermiddelen. Daarom schaffen alle leerlingen een eigen laptop aan, die ze gedurende het aantal schooljaren zowel op school als thuis kunnen gebruiken. Ouders en leerlingen krijgen hierover informatie. Voor vragen kunt u contact opnemen via Utrecht@alamanacollege.nl
7.2 Vrijwillige ouderbijdrage
Op onze school volgen leerlingen niet alleen lessen in de klas, maar doen ze ook aan projecten mee, maken ze samen uitstapjes, vieren we samen feest, organiseren wij huiswerkbegeleiding etc. Deze activiteiten brengen kosten met zich mee die niet volledig kunnen worden betaald uit de reguliere rijksbijdrage. Daarom vragen wij ouders om een vrijwillige bijdrage te betalen van € 95,- per schooljaar. Aan het begin van het schooljaar ontvangen ouders een factuur voor deze bijdrage en aan het eind van het schooljaar krijgen zij een overzicht van de activiteiten waar de ouderbijdrage aan is besteed.
Sinds 1 augustus 2021 is de wetgeving over de vrijwillige ouderbijdrage in het voortgezet onderwijs aangescherpt. De kern van deze wijziging is dat alle leerlingen kunnen meedoen aan de activiteiten die de school organiseert, ook als ouders de vrijwillige ouderbijdrage niet hebben betaald. We sluiten dus geen leerlingen uit als hun ouders de vrijwillige ouderbijdrage niet betalen. Ouder(s) die de bijdrage niet willen of niet kunnen betalen, hoeven daarvoor geen reden op te geven of inzicht te geven in hun financiële situatie.
Voor vragen over de ouderbijdrage kunnen ouders contact opnemen met de mentor.
7.3 Financiële ondersteuning
Ouders kunnen op verschillende manieren financiële ondersteuning krijgen voor activiteiten van hun kind. Zo bieden veel gemeenten een financiële bijdrage voor bijvoorbeeld sportlessen.
U-pas
De U-pas is een gratis pas voor mensen met een laag inkomen in de gemeenten Utrecht, Houten, IJsselstein of Stichtse Vecht. Op deze U-pas staat een persoonlijk tegoed voor bijvoorbeeld zwemmen, muziekles of de bioscoop. Uw kind krijgt ook een U-pas: voor bijvoorbeeld een fiets of een laptop. Het U-pasjaar loopt van 1 juli tot en met 30 juni van het jaar daarop. Zo kan uw kind elk schooljaar meedoen met activiteiten op school en in de buurt.
U kunt de U-pas aanvragen via www.u-pas.nl/aanvragen.
Twijfelt u of u in aanmerking komt? Check dan www.u-pas.nl website of neem contact op met het U-pasbureau via info@u-pas.nl of 088-6006300.
Stichting Leergeld
Als er is niet genoeg geld is voor bijvoorbeeld sportlessen of het kopen van een laptop, dan kunnen ouders ook contact opnemen met Stichting Leergeld. Deze ondersteuning komt bovenop bestaande hulp, zoals bijvoorbeeld het tegoed van de U-pas. Als Stichting Leergeld u niet kan helpen, zoeken zij in naar andere hulp.
Op de website van stichting leergeld www.leergeld.nl vindt u hierover meer informatie.
8 Kwaliteit
8.1 Kwaliteitsbeleid
De Stichting Al Amana is eindverantwoordelijk voor de kwaliteit van het onderwijs en ondersteunt scholen waar nodig bij het behalen van goede resultaten. De schoolleiding en het schoolbestuur monitoren continu de kwaliteit. Speerpunten in de kwaliteitszorg zijn: de onderwijsresultaten, het lesgeven (de onderwijsleerprocessen), de zorg en begeleiding van leerlingen en het schoolklimaat (m.n. veiligheid).
Het College van Bestuur vraagt van alle Al Amana scholen om te werken met een kwaliteitscyclus. Daarvoor maken het College van Bestuur en de scholen elk jaar een concreet ambitieplan. De schoolleiding legt aan de hand van de ambities en speerpunten verantwoording af voor de aanpak en de resultaten van de school. Als de opbrengsten niet overeenkomen met de doelstellingen, stuurt het College van Bestuur bij en wordt in overleg met de schoolleider verandering ingezet.
8.2 Kwaliteitszorg
Onze kwaliteitszorg houdt in dat we systematisch activiteiten uitvoeren om de kwaliteit van het onderwijs te onderzoeken, te waarborgen, te verbeteren en te verantwoorden. Zo werken wij gericht aan de verbetering van de onderwijskwaliteit.
Deze vier vragen vormen de kern van onze kwaliteitszorg:
- Op welke wijze realiseert het Al Amana College haar doelstellingen?
(Wat zijn de succesindicatoren? / Hoe excelleert Al Amana?) - Welke methoden gebruikt het Al Amana College om haar succes te meten en te beoordelen? (Welke instrumenten geven voldoende inzicht?)
- Hoe wordt de aanpak van het Al Amana College gewaardeerd door externe partijen?
(Hoe zien anderen onze prestaties?) - Hoe benut het Al Amana College de verkregen inzichten voor verdere ontwikkeling en verbetering?
(Hoe gebruikt Al Amana deze feedback?)
Het Al Amana College streeft naar een cultuur waarin voortdurend wordt gewerkt aan kwaliteitsverbetering. We doen dat volgens een vaste cyclus (het zogenoemde ‘INK model’). Alle medewerkers werken vanuit de eigen deskundigheid en verantwoordelijkheid aan verbetering en vernieuwing en leggen hierover verantwoording af, ook aan belanghebbenden.
Onderzoek
Elk jaar vragen wij onze leerlingen om een vragenlijst in te vullen over de veiligheid op school Daarnaast voeren wij elke twee jaar een tevredenheidsonderzoek uit bij leerlingen, ouders en medewerkers.
Ook organiseren we minimaal een keer per jaar interne en externe dialoogsessiesmet onder meer de vaksecties, ouders, leerlingen (intern) en met kernpartners (extern). In deze sessies bespreken we de ontwikkelingen in het onderwijs en de behoeften van onze leerlingen. Zo zorgen we ervoor dat ons onderwijsaanbod blijft aansluiten bij de veranderende wereld en bij de behoeften van de leerlingen. We bespreken nieuwe ideeën, evalueren bestaande activiteiten/doelen en zoeken naar manieren om het onderwijs te verbeteren en te vernieuwen. Door deze inclusieve benadering versterken we de band tussen de school en haar gemeenschap en zorgen we voor een breed gedragen visie op leren.
8.3 Onderwijs-inspectie
De onderwijsinspectie houdt toezicht op de kwaliteit van het onderwijs. Er verschijnen regelmatig rapporten over onze school die u kunt inzien op de website van de onderwijsinspectie: www.onderwijsinspectie.nl. Vul daar de naam in van de school (Al Amana College) en de plaatsnaam (Utrecht). De schoolinspecteur voor onze school is de heer G. Eising. Het adres van de onderwijsinspectie is Postbus 2730, 3500 GS Utrecht.
9 Aanmeldingsprocedure
9.1 Open dagen en lesmiddagen
Nieuwe leerlingen kunnen kennismaken met het Al Amana College tijdens onze informatieavonden, open dagen en open lesmiddagen. Ze maken dan kennis met onze docenten en krijgen een rondleiding door het schoolgebouw. Wij beantwoorden vragen en geven een indruk van het onderwijs.
De data en tijden staan op onze website. www.alamanacollege.nl/opendagen/lesmiddagen
9.2 Aanmelding
Leerlingen van groep 8 die zich willen inschrijven op het Al Amana College, volgen hiervoor de POVO-procedure van Utrecht: zie https://www.naarhetvo.nl/procedure/
De volgende zaken zijn belangrijk om te weten:
- Alleen leerlingen met een tl, tl/havo, havo, havo/vwo of vwo-advies kunnen zich voor leerjaar 1 aanmelden.
- Leerlingen die afkomstig zijn van een van de Al Amana basisscholen hebben voorrang bij plaatsing. Melden zich meer leerlingen van Al Amana basisscholen dan het aantal beschikbare plekken (per niveau), dan wordt er onder deze aanmeldingen geloot.
- Leerlingen van andere basisscholen kunnen zich aanmelden voor de nog beschikbare plaatsen. Zijn er meer aanmeldingen dan beschikbare plaatsen, dan wordt er geloot.
- Leerlingen uit Utrecht hebben (na leerlingen van de Al Amana basisscholen) voorrang op plaatsing (alleen bij 1ste voorkeur)
Aanmelden voor de brugklas
Via de leerkracht van groep 8 kunnen leerlingen van groep 8 vanaf 17 maart 2025 voor de brugklas worden aangemeld.
Aanmelden voor leerjaar 2 en 3
Leerlingen die op een andere school voor voortgezet onderwijs zitten, zijn van harte welkom op onze school. De huidige vo-school dient de aanmelding te verzorgen. Ouders kunnen hiervoor contact opnemen met de huidige mentor van hun kind.
Wij nemen eerst contact op met de huidige school van de leerling. Vervolgens beoordeelt ons team de aanvraag zorgvuldig. Daarna volgt eventueel een kennismakingsgesprek en wordt de aanmelding afgerond.
De volgende zaken zijn belangrijk om te weten:
Voor leerlingen die willen overstappen naar onze school gelden de volgende afspraken:
- Aanmelden vanaf een Utrechtse school kan via de VO-VO module in OT.
- Leerlingen uit de regio kunnen zich aanmelden via het aanmeldformulier www.alamanacollege.nl/aanmeldformulier.
- Een aanmelding wordt pas in behandeling genomen als er een ingevuld onderwijskundig rapport of onderwijs perspectief plan (OPP) is toegevoegd.
- We behandelen (complete) aanmeldingen op volgorde van binnenkomst.
- Een motivatiegesprek met ouders en leerling behoort tot onze standaardprocedure.
- Er wordt altijd contact opgenomen met de school van herkomst.
- De school bepaalt welke leerlingen worden toegelaten.
- Officiële inschrijving kan pas plaatsvinden nadat de leerling een overgangsbewijs heeft ontvangen van de huidige school van klas 1 naar klas 2tl, havo of vwo en/of klas 2 naar klas 3tl, havo of vwo.